Blank_woman_placeholder_GreyBG

Mar Saneiro

PhD in Psychology from the University of Extremadura. Her research has been mostly related to accessibility and adaptability in education. She has held different teaching positions at UNED, mainly focused on subjects related to disabilities and learning difficulties.

She also member the research group Psychobiotechnomedice in disabilities and elderly people at UNED.

She has collaborated as an expert observer for the European Agency for Special Needs and Inclusive Education and the Association Center of Friends for the Recovery of Multiple Sclerosis.

Education

  • PhD in Psychology. Psychology and Antropology Department. University of Extremadura. (2016)
  • BA in Psychology. University Complutense of Madrid. Clinical psychology specialization. (1992)

Teaching experience

  • PDI at ETSI Informática. UNED.
  • Psicología de la Instrucción. Grado de Psicología. UNED.
  • Dificultades de Aprendizaje e Intervención Psicopedagógica. Grado de Psicología. UNED.
  • Alteraciones del desarrollo y diversidad funcional. Grado de Psicología. UNED.
  • Fundamentos de investigación. Grado de Psicología. UNED
  • Psicología de la emoción. Grado de Psicología. UNED.
  • Master Universitario Europeo en Discapacidad. Fac. Psicología. UNED.
  • Curso Especialista Universitario Europeo en Discapacidad. Fac. Psicología. UNED.
  • Curso Experto Universitario Europeo en Discapacidad. Fac. Psicología. UNED.
  • Curso de Formación al Profesorado. Dificultades de Aprendizaje Escolar I: Intervención Psicopedagógica I. Fac. de Psicología. UNED.
  • Curso de Formación al Profesorado. Dificultades de Aprendizaje Escolar II: Intervención Psicopedagógica. Fac. de Psicología. UNED.
  • Curso de Formación al Profesorado. Bullying y Discapacidad. Fac. de Psicología. UNED.
  • Curso Master Universitario en Discapacidad Física, Psíquica y Sensorial y Tercera Edad. Fac. Ingeniería Electrónica. UPCT.
  • Curso Especialista Profesional en Discapacidad Física, Psíquica y Sensorial y Tercera Edad. Fac. Ingeniería Electrónica. UPCT.
  • Curso de Enseñanza Abierta Formación en Productos y Servicios para la Autonomía Personal. Fac. Ing. Informática. UNED.

Projects

  • Foteumidis (Fonoteleuniversidad a Distancia para alumnos con minusvalía y Discapacidad)

Entity: UNED, IMSERSO; INSALUD;ONCE;Telefónica, IBM.

Partners team: UNED, IMSERSO; INSALUD;ONCE;Telefónica, IBM.

Duration: From 1998 to 2002

Principal investigator: Del Campo Adrián, Mª Elena

  • EU4ALL: European Unified Approach for Assited Lifelong Learning

Tipo de contrato: Técnico Investigador

Funding body: European Commision (Priority 2 “Information Society Technologies”, 6th Framework Programme, Call identifier: FP6-2005-IST-5)

Project reference: IST-2005-034778

Partcipants: Atos Origin S.A.(ES) , UNED (ES), The Open University (UK), Fraunhofer Institute for Applied Information Technology (FOT)(D), Universdity of York (IK), Soluciona S.A: (ES), Cambreidge Training and Development Ltd(UK), Information Society Open To ImpairmentS (GR), GIUNTUInteractive Labs S.r.l. (OT), European Association of Distance Teaching Universities (EADTU)(NL), 11 Centro Interuniversitario di Ricerca per lo Sviluppo Sostenible (IT), University of Natural Resources and Applied Life Sciences, Vienna (AT), Disabled Peoples International Italia(IT).

Duration: From 2006 to 2010

Principal Investigator: Dr. Jesús González Boticario - Coordinator

  • ALPE : Accessible e-Learning Platform for Europe

Funding body: eTEN European Commission Programme (eTEN-029328)

Participants: SOLUCIONA S.A. UNED., Open University (UK), Panhellenic Association of the Blind (PAB)

Duration: From 2007 to 2008

Principal Investigator: Dr. Jesús González Boticario

  • A2UN@: Accesibilidad y Adaptación para todos en Educación Superior

Funding body: Ministerio de Ciencia y Tecnología. TIN2008-06862-C04-01/TSI y TIN2008-06862-C04-00/TSI

Participants: UNED., UPM, UC3M

Duration: From 2009 to 2011
Principal Investigator: Dr. Jesús González Boticario

  • CISVI. Comunidades de Investigación para la Salud y la Vida

Funding body: Plan Avanza. Ministerio de Industria, Turismo y Comercio Ciencia y Tecnología, Secretaría de Estado de Telecomunicaciones y para la Sociedad de la Información. Proyectos Singulares y de Carácter Estratégico del Plan Avanza 2008. TSI-020301-2008-21

Participants: ARIADNA, PRODIS, UAM, UNED, ERMESTEL, INTERMEC, PSION

Duration: From 2008 to 2010

Principal Investigator: Dr. Jesús González Boticario

  • AMI4INCLUSION Entornos de Inteligencia Ambiental para la Integración Laboral de Jóvenes con Discapacidad Intelectual

Funding body: Ministerio de Ciencia y Tecnología. Código 350300

Participants: ARIADNA, PRODIS, UAM, UNED, ERMESTEL, INTERMEC, PSION

Duration: From 2008 to 2009

Principal Investigator: Dr. Jesús González Boticario

  • MAMIPEC Enfoques Multimodales para el Modelado de Aspectos Emocionales en Escenarios de Educación Personalizados e Inclusivos en Contextos Inteligentes

Funding body: Ministerio de Ciencia e Innovación de España: Convocatoria de ayudas de Proyectos de Investigación Fundamental no orientada. TIN2011-29221-C03-01

Participants: UNED, UNIZAR, UNIVERSIDAD DE VALENCIA

Duration: From 2012 to 2015

Principal Investigator: Dr. Jesús González Boticario

 

Publications

  • J.G. Boticario, O.C. Santos, R. Cabestrero, P. Quirós, S. Salmerón-Majadas, R. Uria-Rivas, M. Saneiro, M. Arevalillo-Herráez, F.J. Ferri. BIG-AFF: Exploring Low Cost and Intrusive Infrastructures for Affective Computing in Secondary Schools. ACM Adjunct Proceedings of the 25th Conference on User Modeling, Adaptation, and Personalization -UMAP 2017: 7th International Workshop on Personalization Approaches in Learning Environments (PALE)
  • Jesús González Boticario, Olga Cristina Santos Martín, Raúl Uría Rivas, Mar Saneiro Silva, Sergio Salmeron-Majadas, María Cristina Rodríguez Sánchez. Hacia el feedback afectivo en entornos de inteligencia ambiental. III Jornada de Innovación y Tecnologías Educativas de la ETSI Informática de la UNED, mayo 2017, UNED.
  • Olga C. Santos, Mar Saneiro, Jesus G. Boticario, Cristina Rodriguez-Sánchez. Towards Interactive Context-Aware Affective Educational Recommendations in Computer Assisted Language Learning. New Review of Hypermedia and Multimedia, Vol 22 (1-2), 1–31, 2015 Índice de calidad: Factor impacto: 0,296.JCR (Q4) en la categoría de COMPUTER SCIENCE, INFORMATION SYSTEMS. SJR: Q2 (0,185)
  • Salmeron-Majadas, S., Arevalillo-Herráez, M., Santos, O.C., Saneiro, M., Cabestrero, R., Quirós, P., Arnau, D., Boticario, J.G. Filtering of Spontaneous and Low Intensity Emotions in Educational Contexts, in: Conati, C., Heffernan, N., Mitrovic, A., Verdejo, F.M. (Eds.), Artificial Intelligence in Education: 17th International Conference, AIED 2015, Madrid, Spain, June 22-26, 2015. Proceedings LNAI 9112, Springer International Publishing, pp. 429–438, (2015).
  • Santos, O. C., Saneiro, M., Rodriguez-Sanchez, M. C., Boticario, J., Uria-Rivas, R., & Salmeron-Majadas, S. (2015). The Potential of Ambient Intelligence to Deliver Interactive Context-Aware Affective Educational Support Through Recommendations. In AIED 2015 Workshop Proceedings –Vol 7. CEUR Workshop Proceedings. http://ceur-ws.org/Vol-1432/amadl_pap1.pdf
  • Saneiro, M., Santos, O.C., Salmeron-Majadas, S., Boticario, J.G. (2014) Towards Emotion Detection in Educational Scenarios from Facial Expressions and Body Movements through Multimodal Approaches. The Scientific World Journal, vol. 2014, Article ID 484873, 14 pages, 2014. doi:10.1155/2014/484873
  • Santos, O. C., Saneiro, M., Salmeron-Majadas, S., & Boticario, J. G. (2014b). A methodological approach to eliciting affective educational recommendations. Proceedings - IEEE 14th International Conference on Advanced Learning Technologies, ICALT 2014 (pp. 529-533).
  • Santos, O.C., Saneiro, M., Salmeron-Majadas, S., Boticario, J.G. Some progress in a methodological approach to eliciting emotional recommendations for educational scenarios. In proceedings of the 14th IEEE International Conference on Advanced Learning Technologies (ICALT 2014).
  • Arevalillo-Herráez, M., Moreno-Picot, S., Arnau, D., Moreno-Clari, P., Boticario, J.G., Santos, O.C., Cabestrero, R., Quirós, P., Salmeron-Majadas, S., Manjarrés-Riesco, A., Saneiro. Towards Enriching an ITS with Affective Support. In proceedings of the 3nd Workshop on Personalization Approaches for Learning Environments (PALE 2013).
  • Manjarrés-Riesco, A., Santos, O.C., Boticario, J.G., Saneiro, M. (2013a) Eliciting affective recommendations to support distance learning students. Proceedings of UMAP 2013 Late-Breaking Results and Project Papers. En Lecture Notes in Computer Science, vol. 7899, 347–349.
  • Manjarrés-Riesco, A., Santos, O.C., Boticario, J.G., Saneiro, M. (2013b) Open Issues in Educational Affective Recommendations for Distance Learning Scenarios. Proceedings of PALE workshop en UMAP 2013. En CEUR Workshop Proceedings, vol. 997 (5), 26-33.
  • Salmeron-Majadas,S., Santos,O.C., Boticario,J.,Cabestrero,R.,Quirós,P., Saneiro,M. (2013). Gathering Emotional Data from Multiple Sources. Proceedings of the 6th International Conference on Educational Data Mining.EDM 2013: pp. 404-405. Memphis, Tennessee, USA
  • Santos, O.C., Boticario, J.G., Arevalillo-Herraez, M., Saneiro, M., Cabestrero, R., del Campo, E., Manjarrés_Riesco, A., Moreno-Clari, P., Quiros, P., and Salmeron-Majadas, S. MAMIPEC - Affective Modeling in Inclusive Personalized Educational Scenarios. In Bulletin of the Technical Committee on Learning Technology. Special Issue Articles: Technology-Augmented Physical Educational Spaces, vol 14 (4), October, 35-38, 2012.
  • Campo, Mª E.; Saneiro, M. (2012). Evaluating psychoeducational support integrated into an e-learning scenario: support model and impact on ICT practices. "INFAD", 1 (1), pp. 155-163. ISSN 0214-9877
  • Brioso, A; Campo, M.E.et al. (2012).  Alteraciones del desarrollo y discapacidad. Sanz y Torres. Madrid, España.
  • Alejandro Rodríguez-Ascaso, Jesus Boticario, Cecile Finat, Elena del Campo, Mar Saneiro, Eva Alcocer, Emmanuelle Gutiérrez y Restrepo, Emanuela Mazzone: Inclusive Scenarios to Evaluate an Open and Standards-Based Framework that Supports Accessibility and Personalisation at Higher Education. HCI (8) 2011: 612-621.Retrieved in Universal Access in Human-Computer Interaction. Applications and Services. Volume 6768 of the series Lecture Notes in Computer Science pp 612-621. Publisher: Springer Verlag.
  • Del Campo, E., Saneiro, M., Montecelo, M. F., Raffenne, E., Rodríguez-Ascaso, A., Santos, O. C., & Boticario, J. G. (2010). Apoyo adaptativo basado en IMS-LD y estrategias psico-educativas para la familiarización de estudiantes con discapacidad con su entorno virtual de aprendizaje. Revista Iberoamericana de Educación a Distancia RIED, 13(2), 133–166.
  • Campo, E.; Saneiro, M; Santos, O.C.; Boticario, J.G..Psycho-educational support for students with disabilities in higher education, applied through a recommender system integrated in a virtual learning environment. International Journal of Developmental and Educational Psychology, Infad. Psicol., Volumen 3, p.237-247 (2010).
  • Santos, O.C.; Martin, L.; del Campo, E.; Saneiro, M; Mazzone, E.; Boticario, J.G.; Petrie, H. User-Centered design methods for validating a recommendations model to enrich learning management systems with adaptive navigation support. Proceedings of the Sixth Workshop on User-Centred Design and Evaluation of Adaptive Systems, held in conjunction with the International Conference on User Modeling, Adaptation, and Personalization (UMAP2009), CEUR Workshop Proceedings, p.64-67 (2009)
  • Alejandro Rodriguez-Ascaso; Olga C. Santos; Elena del Campo; Mar Saneiro; Jesus G. Boticario.Personalised Support for Students with Disabilities Based on Psychoeducational Guidelines.2008 Eighth IEEE International Conference on Advanced Learning Technologies,pp: 1021 - 1022, DOI: 10.1109/ICALT.2008.188.IEEE Conference Publications.
  • Santos, O.C.; Boticario, J.G.; del Campo, E.; Saneiro, M.IMS-LD as a workflow to provide personalized support for disabled students in Higher Education institutions.User Modelling 2007: Supplementary Proceedings: Towards User Modelling and Adaptive Systems for All, UM' 2007 Supplementary Proceedings: Towards user modelling and adaptive systems for all, Corfu, Greece, p.41-49 (2007)
  • Roca, Joaquín, del Campo, Mª Elena, Roca, Joaquín Jr. y Saneiro, Mar. (2006). Assistive Technology. En Metin Akay (Editor), Wiley Encyclopedia of Biomedical Engineering. (Vol. 6, pp. 350-353). England: Wiley-Interscience.
  • Roca, J; Campo del, M.E.; Roca, J.; Saneiro, M.M. (2004). Un nuevo modelo en centros de investigación para la integración de discapacitados y mayores.Tecnología, educación y diversidad: retos y realidades de la inclusión digital: Actas del III Congreso Nacional de Tecnología, Educación y Diversidad (TECNONEET 2004) , págs. 191-196. ISBN 84-688-7322-5
  • Roca Dorda, J.; Roca González, J.; del Campo, M.A. y Saneiro, M. (2003). Metodología de evaluación de la Usabilidad en Periféricos Orientados a Discapacitados Físicos: Resultados preliminares. XXI Congreso anual de la Sociedad Española de Ingenieria Biomédica CASEIB 2003. Libro de Actas, ISBN 84-688-3819-5 pág. 129-132. Mérida.
  • Campo del, M.E.; Saneiro, M.M.; Roca, J. (2002). Metodología para la aplicación de la CIF (Clasificación Internacional de Funcionamiento, Discapacidad y Salud) a una población específica. Madrid. Sanz y Torres. ISBN: 84-88667-26-4.